Uniglobe directeur Cees Klinkenberg ziet sterke groei in zakenreizen in 2022

June 30, 2022

Die conclusie staaft hij met eigen vervoers- en omzetcijfers over de eerste maanden van 2022. Zo lag de omzet in mei al hoger dan die in dezelfde maand in recordjaar 2019. Ook in juni is er duidelijk sprake van groei. Uniglobe behaalde op de Nederlandse markt in 2019 een totaalomzet van ruim 150 miljoen euro. Klinkenberg doet voor het jaar 2022 een omzetvoorspelling van 120 miljoen (-20% t.o.v. 2019).

“Tijdens de pandemie heb ik gezegd dat de zakenreismarkt in 2023 weer terug zou zijn op het niveau van 2019. Ik had het mis, het gaat veel sneller. Mensen keken me toen overigens raar aan, want we zouden toch meer thuiswerken en alleen nog noodzakelijk op reis gaan? Nu is het geval dat onze klanten per definitie geen overbodige zakenreizen maakten. Inmiddels zien we bedrijven net zoveel reizen als in 2019 en vaker ook de trein overwegen als dat beter uitkomt qua reistijd."

Ondanks de positieve ontwikkeling maakt hij zich grote zorgen over de huidige wachtrijen op Schiphol. "Wat mij betreft is hier sprake van grove nalatigheid. Deze tijden vragen om noodmaatregelen op de luchthaven en die blijven uit", aldus Klinkenberg. Hij vervolgt: "Ik hoop dat de wachtrijen na de zomer voor het grootste deel zijn verdwenen. Voorlopig is er nog sprake van een inhaalslag, een soort 'revanche' op corona. Mensen waren corona zo zat dat ze weer op (zaken)reis willen. Dit had Schiphol al in 2021 kunnen voorzien"


Over het aangekondigde besluit van de Nederlandse regering om het aantal vluchten op Schiphol te verminderen is Klinkenberg duidelijk: "Er wordt gesproken over een teruggang van 60.000 vluchten per jaar, maar als je het goed bekijkt gaat het om 100.000 vluchten die op jaarbasis worden geschrapt. Voor corona was er namelijk sprake van een (duurzame)groei van het aantal vluchten naar 540.000 per jaar, als de luchtvaart zou voldoen aan de geluids- en uitstootnormen. Dus die 12% is eigenlijk 18.5%. Ook is er nog steeds geen besluit genomen om Lelystad Airport te openen. De kans om (vakantie)vluchten over te nemen van Schiphol, om de nationale luchthaven te ontlasten, is jammer genoeg weer 2 jaar doorgeschoven”.

Klinkenberg denkt dat het schrappen van vluchtenbeweging op Schiphol eind 2023 nog wat voeten in de aarde heeft. "Er lag weliswaar een regeerakkoord, maar dat wordt nu terzijde geschoven. Ik hoor weinig oppositie vanuit de politiek tegen dit voorgenomen besluit. Inmiddels blijkt dat deze maatregel in strijd is met EU afspraken.

Veel buitenlandse bedrijven vestigden zich in Nederland vanwege de goede infrastructuur en bereikbaarheid. Dat is in het geding, alsmede de werkgelegenheid. Laten we stoppen met de afbraak van Schiphol en de krimp van het KLM routenetwerk.
Juist de luchtvaartindustrie heeft m.i. de betere papieren qua duurzaamheid. Wij zijn voorstander om druk te houden op deze sector om te investeren/innoveren in stiller, zuiniger en schoner. Nu zitten we qua vluchtbewegingen nog niet op het niveau van 2019, maar de vraag naar vliegreizen blijft  toenemen. Is er straks schaarste, dan zal dat leiden tot hogere ticketprijzen en uitwijk (op- en overstappen) naar het buitenlandse luchthavens. We weten dat CO2 uitstoot en stikstof neerslag niet stopt bij de landsgrenzen, maar daar gaan we in Nederland niet over, toch?”.

Het Uniglobe Congres in Hoofddorp is een jaarlijks terugkerend event en bedoelt om collega’s en partners te ontmoeten en kennis te delen.

Categories:reisnieuws