IATA: Nederland schiet zichzelf in de voet door Schiphol te laten krimpen

June 30, 2022

De beslissing van de regering om, tegen de afspraken in volgend jaar het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol drastisch te beperken is volgens Walsh onbegrijpelijk. “Het komt bovenop een verdrievoudiging van de vliegbelasting en een stijging van 37 procent in de luchthavengelden. Gekkenwerk; het herstel van de luchtvaart wordt bij de knieën afgezaagd.”

De capaciteitsreductie wordt volgens de IATA-topman niet onderbouwd door feiten. “De overheid claimt dat de uitstoot flink naar beneden gaat, maar luchtvaart draagt in Nederland slechts voor één procent bij aan de stikstofuitstoot.”

Voordat de coronacrisis uitbrak was de luchtvaartsector in Nederland goed voor 300.000 banen en leverde een bijdrage van 22 miljard euro aan het bruto nationaal product. “Bovendien is Nederland dankzij de wereldwijde verbindingen met Schiphol aantrekkelijk als vestigingsland. Dat komt nu allemaal in gevaar.”

Schiphol kreeg flinke klappen door de crisis, maar inmiddels ligt het aantal vluchten rond de 280.000 per jaar, met verder herstel aan de horizon. Walsh benadrukt dat de vorige regering de potentie van Schiphol zag, en groei naar 540.000 vliegbewegingen in het vooruitzicht stelde. “Nu gaat er feitelijk 20 procent van dat potentieel verloren.”

Volgens Walsh wil de luchtvaartsector in Nederland veel doen om te verduurzamen. Zo is KLM pionier als het gaat om het gebruik van duurzame brandstof. “Dat vergt investeringen, maar die kunnen straks niet meer worden gedaan. Plotselinge wijzigingen in de ‘spelregels’ door de overheid zijn contraproductief. Bovendien wint het milieu er niets mee: passagiers kiezen gewoon voor andere luchthavens.”

 

Categories:reisnieuws